جشنواره جابربن حیان و سندچشم انداز بیست ساله ایران

جشنواره جابربن حیان و کمک به تحقق اهداف سندچشم انداز بیست ساله

 

موضوع(( پژوهش))  از جایگاه ویژه ای در تعلیم وتربیت برخودار بوده و جستجوگری و پژوهیدن از عالی ترین و پیچیده ترین جلوه های اندیشه انسان به شمار رفته و متخصصان علوم رفتاری توجه ویژه ای به آن مبذول داشته اند .
رشد سریع و پرشتاب علم که منجربه افزایش حجم اطلاعات ، مشکلات دنیای معاصر نظیر جمعیت، کاهش منابع غذایی، استفاده نامناسب و مصرف بی رویه و ... سبب شده است که آموزش و پرورش جوامع بیش از پیش به موضوعات(( پژوهش))  و شیوه های پرورش آن در دانش آموزان روی بیاورند تا ضمن بهره گیری از ایده ها و ابتکارات انسانهایی که در بسترمناسب آموزشی تبدیل به دانشمندان و انسانهای مبتکر می گردند به رشد وتوسعه جوامع خویش کمک نموده و جایگاه جهانی میهن خویش را ارتقا دهند و بدین شکل بتوانند در معادلات پیچیده سیاسی واقتصادی جهان امروز توانایی رقابت با دیگر جوامع را پیدانموده وبه بقا ودوام جامعه خویش یاری رسانند.همه ساله تحقیقات و اقدامات موثر و مفیدی در جوامع توسعه یافته جهت یافتن راهکارهایی برای پرورش وتربیت ((انسانهای پژوهشگر))طراحی و اجرا می شود ومیلیاردها دلار در این راه هزینه می شود و به واسطه همین سیاست آگاهانه، پیشرفت های علمی چشمگیری را درجهان معاصر شاهدیم .از این رو لازم وضروری است راهکارها و شیوه های پرورش روحیه جستجوگری و پژوهش در مدارس میهن مان به سرعت به مرحله اجرا درآید زیرا ((دانش آموز پژوهنده))ی امروز،دانشمند ومخترع ومبتکر ایران آینده است .همان ایرانی که در ((سند چشم انداز))بدان اشاره وتاکید شده یعنی :((رسیدن ایران به مقام اول منطقه خاورمیانه در سال 1404))و ((یکی از کشورهای توسعه یافته جهان)). جشنواره جابربن حیان نیز در همین راستاو بر همین منطق حرکت می کند. جشنواره جابربن حیان منطبق بر سند چشم انداز است آنجا که تاکید می شود:
*ایران 1404 باید دارای مشخصات زیر باشد:
-    برخوردار از دانش پیشرفته ، توانا در تولید علم و فناوری
-    الهام بخش ، فعال و مؤثر در جهت اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری و ... نو اندیشی  پویایی فکر

پس باید آموزشها و جهت گیری های آموزشی نیز همسو و همنوا با سند چشم انداز باشد.لذا معلمان گرامی و اولیای عزیزباید بدانند پیاده سازی شیوه های آموزشی پروژه محور یکی از مهمترین راهکارها جهت اعتلای آموزشی کشورمان است که تعمیق و رواج یافتن چنین شیوه ای و به فراموشی سپردن شیوه های آموزشی منسوخ به ما کمک خواهد کرد که دانش آموزانی پژوهشکر ومبتکر وخلاق تربیت نماییم .همین دانش آموزان آینده علمی روشنی را برای میهن مان رقم خواهند زد و ایران اسلامی را در قله های رفیع جهان جای خواهند داد. ان شاء الله



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ ۱۳٩٠/٩/٤ ] [ ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ ] [ آرش علایی ]

نکاتی برای داوران جشنواره جابربن حیان

 داوری در نمایشگاه

داوران عزیز جشنواره جابربن حیان ٬به سئوالات ما فکر کنید.

1-آیا می دانید نحوه داوری شما تأثیر به سزایی در داوری شما تأثیر به سزایی در ادامه راه دانشمند شدن و محقق بار آمدن کودکان مشتاقی دارد که سرتا سر وجود آنها را شوق آموختن فرا گرفته است؟ (و یا آنها را متوقف خواهد کرد؟)

2- آیا می دانید نحوه سخن گفتن و برخورد شما با دانش آموزان شوق یادگیری را در آنها برخواهد انگیخت؟(یابالعکس)

3- آیا می دانید پرسش های شما به رشد تفکر کودکان کمک خواهد کرد؟(البته نه هر سئوالی)

4- آیا می دانید صحبت های شما مسیر حرکت های بعدی را بر آنها هموار خواهد کرد؟ (و یا مسدود؟؟)

5-آیا می دانید سئوالات شما باعث اعتماد به نفس دانش آموزان خواهد شد؟‌(یا سلب اعتماد؟؟)

6- آیا می دانید شما با شیوه داوری خود عدالت و انصاف را به آنها خواهید آموخت؟‌(یا بی عدالتی؟؟)

7- آیا می دانید نحوه برخورد شما به او چگونگی آغاز یک ارتباط و ادامه دادن آن را یاد خواهد داد؟

8- آیا می دانید شما در خلال داوری خود می توانید کلمات زیبا و جملات دل انگیزی را به او بیاموزید؟

9- آیا می دانید سئوالات شما می تواند ایده موضوعات بکری را برای پروژه های بعدی به او بدهد؟

10- آیا می دانید شما هم می توانید بسیاری از مطالبی را که نمی دانستید از آنها  بیاموزید؟

11- آیا می د انید پرسش های شما شیوه سئوال پرسیدن را به دانش آموزان خواهد آموخت؟

12- آیا می دانید سئوالات شما راستگویی را در او تشویق و ترغیب خواهد کرد؟(یا بالعکس)

13- آیا می دانید صحبت شما با او به گسترش دامنه لغات و واژگان او خواهد انجامید؟

14- آیا می دانید نحوه برخورد و تشویق شما ارزش علم و دانش را در نظر او افزایش خواهد داد؟

15- آیا می دانید طریقه صحبت و برخورد شما نشانه والابودن شخصیت شماست؟

16- آیا می دانید حتی اگر پروژه ای ارزش علمی چندانی ندارد نشانه تلاش یک کودک یا تیکی گروهی از کودکان است؟

17- آیا می دانید با گوش دادن به صحبت های آنها، به آنها یکی از مهارت های ارتباطی را آموخته اید؟

18-آیا می دانید گفتار و رفتار شما می تواند به آرامش دانش آموزان و در نتیجه دفاع بهتر بیانجامد؟

19- آیا می دانید داوری شما نشانه اعتماد شما به کیفیت و نه کمیت است؟

20- آیا می دانید صحنه داوری شما نمایش یک قضاوت صحیح است؟

21- آیا می دانید پرسش های شماتفکر انتقادی را در دانش آموزان رشد خواهد داد؟

22- آیا می دانید ایجاد ارتباط صمیمانه و نزدیک بهداشت روانی دانش آموز را باعث خواهد شد؟

23- آیا می دانید در یک ارتباط خوب عواطف انسانی بارور و شکوفا خواهد شد؟

24- آیا می دانید شما با سئوالاتتان می توانید آنها را به تفکر در مورد پدیده ها و آفریننده آن رهنمون شوید؟

25- آیا می دانید سئوالات شما ممکن است برای دانش آموزان قابل فهم نباشد؟

26- آیا می دانید برخی از سئوالات می توانند منظوری به غیر از منظور مورد نظر شما در ذهن دانش آموز داشته باشد؟

27- آیا می دانید پاسخ های دانش آموزان نحوه تفکر و سیر اندیشه آنها را به شما نشان خواهد داد؟

28- آیا می دانید سئوالات شما می تواند بحث را هدایت کند؟

29- آیا می دانید نحوه داوری شما دقت و نکته سنجی شما را نشان می دهد؟

30- و آیا اصلاً می دانید که چگونه و چه سئوالاتی بپرسید؟

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ ۱۳٩٠/۸/٥ ] [ ٧:٠٦ ‎ب.ظ ] [ آرش علایی ]

به پرشین بلاگ خوش آمدید

بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com

موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ ۱۳٩٠/۸/٤ ] [ ۱:٥۱ ‎ب.ظ ] [ پرشین بلاگ ]