تابلوی نمایش پروژه طراحی و ساخت

تابلوی نمایش پروژه طراحی و ساخت


 

پروژه های علمی طراحی و ساخت


پروژه های طراحی و ساخت، پروژه هایی هستند که در آنها دانش آموز برای پاسخ به یک نیاز مشخص به ابداع یک وسیله یا فن یا برنامه کامپیوتری دست می زند و پس از طراحی آن را می سازد و تست می کند و نهایتاً آن را به نمایشگاه علمی ارائه می نماید. این کار مستلزم طی کردن روش مهندسی است و با احتیاط باید گفت که حاصل آن اختراع یک وسیله فن و یا برنامه کامپیوتری است.

 

مثال: می خواهیم راهی پیدا کنیم که اگر گلدانهای خانه در معرض کم آبی قرار گرفتند به نوعی از این اتفاق مطلع شویم تا از خشک شدن گیاهان درون آنها  جلوگیری کنیم و در پاسخ به این نیاز با طی کردن روش مهندسی  وسیله ای ابداع کنیم که با اعلام هشدار به موقع ما را مطلع کند. این نوع پروژه در واقع همگام با یکی از حوزه های جدید یادگیری در پایه ششم یعنی درس کاروفن آوری به دانش آموزان کمک می کند تا خود را برای عرصه های جدید تر علمی  مثل جشنواره خوارزمی آماده کنند. حال و با رعایت احتیاط های لازم می توانیم به پروژه راحی و ساخت خوش  آمد بگوییم.

مقایسه روش علمی(که در پروژه های آزمایش به کار می رود) و روش مهندسی (که در پروژه های طراحی و ساخت به کار می رود).

دانشمندان در این باره تحقیق می کنند که طبیعت چگونه کار می کند در  حالی که مهندسان و برنامه نویسان کامپیوتر چیزهای جدید مثل ماشین ها، برنامه ها و تکنیکها را ابداع می کنند. از آنجایی که مهندسان و برنامه نویسان کامیپیوتر، در مقایسه با داشمندان اهداف متفاوتی دارند، آنها روش متفاوتی را هم در مسیرکارشان دنبال می کنند.

 

مقایسه روش علمی

و روش طراحی مهندسی

روش مهندسی

روش علمی

یک نیاز تعریف می کنید

سئوال خودتان را بیان  می کنید

تحقیق زمینه ای انجام می دهید

تحقیق زمینه ای انجام می دهید

ضوابط طرح را پایه ریزی می کنید

فرضیه خودتان را شکل می دهید، متغیرها را تعیین می کنید

طرح های مقدماتی را آماده می کنید

آزمایش طراحی می کنید، رویه آزمایش را تعیین می کنید

یک نمونه اولیه  می سازید و آن را آزمایش می کنید

فرضیه خودتان را با انجام یک آزمایش محک می زنید

تست می کنید و اگر لازم بود طراحی مجدد می کنید

داده ها را تحلیل می کنید و نتیجه گیری ها را استخراج می کنید

نتایج را ارائه می دهید

نتایج را ارائه می دهید

دانش آموزان امسال می توانند علاوه بر موضوعات مربوط به علوم تجربی موضوعات ریاضی را نیز برای پروژه های خود انتخاب نمایند.موضوعات زیر می تواند به عنوان موضوع پروژه برای دوستان علاقه مند به ریاضیات جالب توجه باشد:

نمادها، از گذشته تا به امروز

میله های ناپیر

احتمالات و پیش بینی

نقاشی مقیاس

ریاضیدانان مشهور

اعداد رومی

ضرب به روش مصر باستان

زبان های کامپیوتر

الگوها و تناسب های ریاضی

کسر در نت نویسی موسیقی

پازل چینی( تنگرام )

بازه های زمانی

عدد پی

عدد صفر

بررسی اعداد بزرگ

اعداد فیبوناچی

خدمات بانکی

قیمت گذاری واحد

به دست آوردن مساحت یک دایره

زاویه های یک مثلث

نمودارها

ترتیب عملیات در ماشین حساب

پول در دنیا

بخش پذیری

گزارش های هواشناسی و تقویم سالیانه

تناسب در طبیعت

تاریخچه تقویم

خطاهای دیداری

چرتکه

کامپیوتر چگونه بارکد سازی می کند

بی نهایت

پیکتوگراف

* شرح تابلوی نمایش :

تعریف نیاز یا مسئله:

دانش آموز با توجه به ((علایق شخصی)) یک نیاز برای خود تعریف می نماید.در حقیقت دانش آموز در این بخش باید بداند که برای پاسخ به چه نیازی اختراع خود را انجام داده است و پاسخگویی به این نیاز چرا مهم است.

تحقیق زمینه ای:

بازگو کننده مطالبی است که دانش آموز در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه ، جستجوی اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خود پیدا کرده است.تحقیق زمینه ای جمع آوری اطلاعات در مورد طرح اولیه و نیاز اولیه است .همچنین در مورد نیاز مصرف کنندگان – محصولات مشابه – استانداردها و معیارهای موجود در مورد طرح می باشد.

مشخصات طرح:

شامل : شکل – اندازه – وزن – ظاهر – ویژگی های فیزیکی – عملکرد – کاربری – هزینه ی تولید – زمان – قیمت - استانداردها ی طرح -  محدودیت های طرح  و...

طراحی :(طرح های اولیه و نهایی)

در این بخش موارد زیر باید قید شود:

- طرح مقدماتی : طرح اولیه ای که پس از بررسی انواع مختلفی از طرح های ممکن طراحی شده است.

- طرح نهایی: طرحی است که پس از بررسی نقایص ، رفع آن ها ، بررسی نقاط مثبت طرح مقدماتی  و بهبود طرح های مقدماتی ، آماده می شود.

- فهرست مواد: در این قسمت مواد و وسایل لازم برای ساخت نمونه ی اولیه با ذکر دقیق اندازه و مقدار قید می شود.فرضا قطعه ای پلاستیکی در ابعاد (30*15*2)

- روش گام به گام: یعنی توصیف مراحل جهت ساخت نمونه اولیه به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله

ساخت:

یعنی آن چه مطابق انتظارات طرح و طرح های رسم شده و فهرست و تجهیزات و روش گام به گام ساخته می شود

آزمایش، داده ها و تحلیل:

در این قسمت آن چیزی که پس از ساخت نمونه اولیه و آزمایش آن مشاهده می شود  را ذکر می کنیم.در این قسمت باید ذکر شود که آیا انتظارات ما که در بخش مشخصات طرح آمده بود برآورده شد؟همچنین تمام مشاهدات خود در حین آزمایش نمونه اولیه باید توصیف و تشریح شود.(جهت اطمینان ،باید 2 یا 3 بار آزمایش انجام گیرد)

در صورت عدم برآورده شدن انتظارات باید طراحی مجدد صورت گیرد.

نتیجه گیری:

در این بخش موارد زیر ذکر می شود:

- داده ها چگونه ((آنچه را انتظار می رفت رخ دهد)) را  تایید می نماید؟

-اهمیت محصول

- مزیت ها

- ابتکار و سودمندی محصول

- بینش های جدید که پس از ابداع این محصول به دست آورده ایم.

- دانشی که از طراحی و ساخت محصول اختراع شده کسب نموده ایم.

- پیشنهادات قابل انجام جهت ارتقای محصول

-کمک محصول ابداع شده به افراد جهت فهم بهتر از پدیده های جهان

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ ۱۳٩٠/۱٠/٢ ] [ ۸:٢۳ ‎ب.ظ ] [ آرش علایی ]